Geen T-splitsing, maar ‘veilige’ rotonde op Bievankweg

NIEUW-DIJK / DIDAM – De rotonde op de kruising van de Bievankweg met de Ruigenhoek en Beekseweg wordt aangepast. Voornaamste doel van de aanpassing is het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers die bij de rotonde oversteken. Zo moet er ook een veilige schoolroute vanuit Nieuw-Dijk naar brede school De Expeditie in Didam worden gecreëerd. 

De gemeente Montferland wilde met de herinrichting van het kruispunt echter ook het sluipverkeer vanaf de A12 en A18 door het centrum van Didam tegengaan. Bij een file op de autobaan kiest namelijk veel verkeer voor een ‘snellere’ route door het dorp. Al blijkt nu dat het met het sluipverkeer alleszins meevalt.

Om in kaart te brengen wat er gebeurt op de rotonde, deed de gemeente op 6 november vorig jaar tellingen middels cameraregistratie. Tussen 7 en 9 uur ’s morgens legden vier camera’s vast hoeveel verkeer er vanaf de Bievankweg uit de richting Beek de rotonde opreed en met welke bestemming. Dat gebeurde op het moment dat er een file van 5,1 kilometer stond tussen de A18 en de Grietsepoort, door een gekantelde vrachtwagen.

Sluipverkeer
“We hebben de camera’s zo opgesteld dat we precies konden zien hoe de auto’s en vrachtwagens hun weg vanaf de rotonde vervolgden”, vertelt verkeersdeskundige Kees Fijnaut. “Van de 2374 voertuigen reed tweederde rechtdoor en een derde via de Ruigenhoek linksaf de rondweg op. Er waren echter maar 88 voertuigen die door het centrum van Didam reden en uiterlijk zeven minuten later weer op de Tatelaarweg werden gesignaleerd. Dus lijkt het met het sluipverkeer wel mee te vallen.”

Omdat ook de oprit naar de A12 in de nabije toekomst wordt verplaatst van de Tatelaarweg naar de Hengelderweg, is een aanpassing van de kruising om het sluipverkeer tegen te gaan niet meer zo noodzakelijk. Dus concentreert het onderzoek zich nu op het verkeersveiliger maken van de rotonde voor fietsers.

Daardoor blijven er van de vier verschillende varianten, die onderzoeksbureau Royal Haskoning uitwerkte voor herinrichting van het kruispunt, nog twee over. Bij de eerste variant wordt de rotonde alleen aangepast. Bij variant drie wordt de rotonde verlegd in zuidelijke richting en daarmee ook volgens de normen vergroot.

Aanpassing rotonde
In beide varianten komt er een vrijliggend tweerichtingen fietspad rondom de rotonde. Verder worden er bij de oversteken brede middengeleiders aangelegd met een opstelruimte van 3,5 meter voor de fietsers. De hekjes, die al diverse keren werden omgereden, verdwijnen. In de eerste variant verdwijnt ook de oversteek over de zuidelijke tak van de Bievankweg, terwijl bij variant drie de oversteek over de Ruigenhoek weggaat. Bij verplaatsing van de rotonde is grondaankoop noodzakelijk.

“Bij de andere twee varianten zou de rotonde verdwijnen en plaats moeten maken voor een T-splitsing of kruising met verkeerslichten”, zegt wethouder Oscar van Leeuwen. “In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de T-splitsing. Hierbij wordt het verkeer via een bocht veel natuurlijker richting de rondweg geleid. Nu we echter zien dat er veel minder sluipverkeer dan verwacht door het centrum van Didam rijdt, is dat niet meer noodzakelijk.”