Cliëntenraad Diafaan zoekt vertegenwoordigers thuiszorg

REGIO – De gedwongen verhuizing van zijn moeder van Meulenvelden naar het Hof van Varwijk deed Henk Kraaijvanger twee jaar geleden besluiten toe te treden tot de lokale cliëntenraad van Diafaan. Een ietwat gebrekkige communicatie tussen de zorgorganisatie en haar cliënten leidde over en weer tot veel onbegrip. “Er werd veel geroepen, maar er gebeurde niks”, zegt Kraaijvanger. “Door het uit te leggen, zie je dat de mensen nu wel tevreden zijn.”

Henk Kraaijvanger en Dinie van Haren zitten beiden in de lokale cliëntenraad en zijn als voorzitters ook vertegenwoordigd in de Centrale Cliëntenraad. Zowel de lokale als Centrale Cliëntenraad van Diafaan vergadert één keer per maand.
Henk Kraaijvanger en Dinie van Haren zitten beiden in de lokale cliëntenraad en zijn als voorzitters ook vertegenwoordigd in de Centrale Cliëntenraad. Zowel de lokale als Centrale Cliëntenraad van Diafaan vergadert één keer per maand.

De moeder van Kraaijvanger is inmiddels overleden, maar de Didammer zit nog wel in de cliëntenraad van Diafaan. Als voorzitter van de lokale cliëntenraad in Montferland neemt hij bovendien zitting in de Centrale Cliëntenraad. “Diafaan heeft in elke gemeente waar ze werkzaam is een lokale cliëntenraad”, legt hij uit. “Elke lokale cliëntenraad heeft een afgevaardigde in de Centrale Cliëntenraad.”

De cliëntenraden komen op voor de belangen van de cliënten. Ze laten hun stem horen bij de managers van Diafaan en vertalen het beleid van de zorginstelling naar de cliënten. “Een goede communicatie tussen het management en de cliënten zie ik als onze belangrijkste taak”, zegt Kraaijvanger. Ook heeft de cliëntenraad adviesrecht.

Familie
“Cliëntenraden bestaan deels uit familieleden van bewoners en deels uit niet-familieleden die iets voor ouderen willen betekenen”, vertelt Dinie van Haren. Zij vertegenwoordigt al vijf jaar de vrijwilligers en cliënten in Duiven. “Tien jaar geleden waren de cliënten nog heel vitaal en konden ze prima voor zichzelf opkomen. Nu zijn ze vaak al hoogbejaard als ze voor de zorg van Diafaan in aanmerking komen.”

Voordat Van Haren als vrijwilliger toetrad tot de lokale cliëntenraad van Diafaan was ze voor de zorgorganisatie werkzaam in Thuvine in Duiven. Na haar pensioen wilde ze betrokken blijven bij de zorg en meldde ze zich aan als vrijwilliger in het woonzorgcentrum. “De lokale cliëntenraad zat op dat moment met een tekort aan mensen”, weet Van Haren nog. “Ik zat vroeger in de ondernemingsraad, waar ik de medewerkers vertegenwoordigde. Nu draag ik er aan bij dat de cliënten de zorg krijgen waar ze recht op hebben.”

Stem
Van Haren ziet het bovendien als een belangrijke taak om de vrijwilligers een stem te geven en mee te nemen in het beleid van Diafaan. “Zij worden steeds belangrijker. In elke gemeente is nog maar één beroepskracht werkzaam, die alle vrijwilligers aanstuurt. Dat zijn er in totaal vijfhonderd. Nu het personeel alle tijd nodig heeft om de cliënten de juiste zorg te geven, wordt er dan ook steeds meer van de vrijwilligers en familie gevraagd.”

Daarbij wordt de thuiszorg een steeds groter onderdeel van Diafaan. En juist de thuiszorg heeft op dit moment geen afgevaardigde in de Centrale Cliëntenraad van Diafaan. “We zijn daarom voor elke lokale cliëntenraad op zoek naar cliënten of familieleden van cliënten die thuiszorg van ons ontvangen”, zegt Kraaijvanger. “Het liefst zien we dat de thuiszorg straks met twee mensen, die overigens niet allebei klant of familielid van een klant hoeven te zijn, in de Centrale Cliëntenraad is vertegenwoordigd. Dat is noodzakelijk omdat er tussen de intra- en extramurale zorg een wereld van verschil zit. Maar zeker ook omdat het zo’n grote groep binnen Diafaan betreft.”

De cliëntenraad zoekt mensen die betrokken zijn, tijd hebben en het leuk vinden om mee te helpen de zorg verder te verbeteren. Communicatieve vaardigheden zijn daarbij een pre. Kraaijvanger: “Je moet goed kunnen luisteren en het vervolgens zo naar de cliënten verwoorden dat ze het ook begrijpen. Als dat lukt en je ziet dat de mensen tevreden zijn, geeft dat ontzettend veel voldoening.”

De bestuurder van Diafaan, Gerard de Kruijk, deelt de mening van de cliëntenraad. “Ik vind medezeggenschap van cliënten ontzettend belangrijk. Inbreng vanuit de thuiszorg wordt inderdaad gemist. Ik hoop dan ook van harte dat het ons snel lukt om mensen te vinden die vanuit de invalshoek van thuiszorg de medezeggenschap mee willen vormgeven. Ze zijn van harte welkom.”

Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie contact opnemen met de Centrale Cliëntenraad via 0316-584888 of ccr@diafaan.org.