Tablet daagt leerlingen Het Kompas op positieve manier uit

DIDAM – Groep 4 begon er twee jaar geleden al mee. Vervolgens introduceerde basisschool Het Kompas het gebruik van de tablet tijdens de lessen ook in de groepen 5 en 6. De Snappet tablets blijken echter zo’n goede aanvulling op het onderwijs, dat volgend jaar ook de groepen 7 en 8 er mee gaan werken.

Quinty Willemsen (9) (links) en Lotte Driessen (10) werken met de tablets.

Quinty Willemsen (9) (links) en Lotte Driessen (10) werken met de tablets.

“Zowel de leerkrachten als de leerlingen zijn erg enthousiast”, zegt directeur Marjolein Wenting. “De kinderen zijn meer betrokken, ze maken veel meer sommen dan in het schrift en krijgen direct feedback of ze het goed of fout hebben gedaan.”
Het Kompas maakt op dit moment bij de vakken taal, rekenen, begrijpend lezen en spelling gebruik van de tablet. Vanaf volgend schooljaar worden daar mogelijk technisch lezen en studievaardigheid aan toegevoegd. Alle kinderen hebben een eigen tablet.

“De tablets zijn echter geen vervanger van het schrift”, benadrukt unitleider en groepsleerkracht Ruud Leuverink. “Het blijft wel een mix. Het schrijfonderwijs is net zo belangrijk als het digitale leren. De leerlingen moeten ook hun handschrift ontwikkelen.”

Middel
Het werken met de tablets is ook geen doel op zich, maar een middel om het onderwijs te verbeteren. “De kinderen worden op een positieve manier uitgedaagd”, vindt Leuverink. “Als ze een som hebben gemaakt, zien ze meteen of ze het goed of fout hebben gedaan. Doen ze het goed, dan verschijnt er een krul. Bij een fout antwoord geeft de tablet ze een tip en vervolgens een tweede kans. De leerkracht kan op zijn eigen computer bij elk kind volgen hoe het gaat en heel direct instructies geven.”

Op die manier kunnen leerlingen die het sneller snappen direct door en krijgen kinderen die het nog niet begrijpen extra instructies. “De tablet houdt ook rekening met het niveau van de leerling en past daar de oefeningen op aan”, weet Wenting. “De resultaten worden door de tablet opgeslagen, zodat deze precies weet wat het kind nog extra moet oefenen en wat niet.”
Snappet is bovendien altijd in ontwikkeling en luistert daarbij goed naar het onderwijsveld. “Ze proberen het voor de leerkracht zo makkelijk mogelijk te maken”, zegt Leuverink. “Maar ze houden bijvoorbeeld ook rekening met kinderen met leesproblemen en dyslectie. Sinds een maand of drie kan de tablet ook voorlezen. Ideaal.”

Quinty Willemsen (9), Lotte Driessen (10), Roelie Meurs (9), Ide van Raaij (9) en Sander van IJzendoorn (9) uit groep 6a werken dit jaar voor het eerst met de tablet.

Quinty Willemsen (9), Lotte Driessen (10), Roelie Meurs (9), Ide van Raaij (9) en Sander van IJzendoorn (9) uit groep 6a werken dit jaar voor het eerst met de tablet.

Snappet is echter geen iPad, waarop je zelf app’s kunt downloaden. De kinderen loggen in een soort Snappet omgeving in. “Maar ze kunnen er wel mee op het internet”, vertelt Leuverink. “Om bijvoorbeeld informatie te zoeken. Verder maken ze er ook gebruik van een spellingsprogramma om woorden te oefenen. Ook dat is weer een mooie aanvulling op het reguliere onderwijs.”

Snappet
Binnen Stichting Primair Onderwijs de Liemers maken alleen basisschool Het Kompas in Didam en De Fonkelsteen in Zevenaar gebruik van de Snappet tablets. “Verder is er volgens mij nog geen school in de regio die er mee werkt”, zegt Wenting. “Het is voor ons een ideale manier om in te stappen in het tabletonderwijs.”

Facebooktwittergoogle_plus

Natasja Scheerder
Over de schrijver
Natasja Scheerder was twaalf jaar werkzaam als journalist voor diverse huis-aan-huis kranten van Wegener. Sinds juni 2012 heeft ze haar eigen tekstbureau Tekst by Tas. De lokale journalistiek bleef echter trekken. In januari 2014 lanceerde ze daarom haar eigen online krant Stem van Montferland.