Succesvolle ‘Gelukswijzer Markt’ jonge ondernemers Het Kompas

DIDAM – Het shirt dat Sjoerd Ars droeg tijdens de kampioenswedstrijd van NEC leverde liefst vijftig euro op. De bal waarmee ploeggenoot Christian Santos in die wedstrijd de 1-0 scoorde, was goed voor 25 euro. De voetbalspullen werden donderdagmiddag geveild tijdens de ‘Gelukswijzer Markt’, die de leerlingen uit groep 8 van basisschool Het Kompas organiseerde.

Om zoveel mogelijk geld op te halen voor de goede doelen konden kinderen zich onder andere laten schminken door de leerlingen uit groep 8 van Het Kompas.

Om zoveel mogelijk geld op te halen voor de goede doelen konden kinderen zich onder andere laten schminken door de leerlingen uit groep 8 van Het Kompas.

De markt werd gehouden in het kader van het project ‘Jong Ondernemen’, dat dit jaar voor de vijfde keer in successie in groep 8 plaatsvond. Gedurende een week of zes leerden de leerlingen wat er allemaal bij komt kijken als je een eigen bedrijf wilt starten. De lessen werden begeleid door ondernemer, buurman en ouder Harry Derksen.

“We moesten eerst een sollicitatiebrief en cv schrijven”, zegt Kelly Boekhorst (11). “Daarna gingen we bij Harry op sollicitatiegesprek. Maar hij heeft ons ook wat geleerd over de inkoop en verkoop en vervolgens moesten we zelf een ‘bedrijf’ opzetten”, vertelt Bob Gieling (12). “Dat werd ‘de Gelukswijzer Markt’.” Met die kennis gingen de kinderen de straat op om bij winkels en bedrijven zoveel mogelijk spullen voor de markt ‘in te kopen’.

“We zijn in Didam, Zevenaar en Arnhem geweest”, laat Pricilla Huiskes (12) weten. “De meeste spullen hebben we gekregen. Alleen de T-shirts, kussenslopen en kaarsen zijn gekocht. Die hebben we vervolgens zelf met inkt bedrukt en die worden vanmiddag ook verkocht.”

De stand van Rituals, waarvan de vader van één van de leerlingen eigenaar is, wordt echter het best bezocht. Rijen dik verdringen met name de moeders zich om een flesje of tube van de crèmes, doucheschuim of huidolie te bemachtigen. Een aantal van hen heeft in de dagen voorafgaand aan de markt de bestelling zelfs al aan de leerlingen doorgegeven.

Vooral de Rituals stand was erg populair bij de moeders.

De Rituals stand was erg populair bij de moeders.

Ook bedachten de kinderen verschillende activiteiten waaraan de bezoekers mee konden doen. “Mensen kunnen voor geld met een hockeystick of voetbal op doel schieten”, vertelt Kelly. “Ook kunnen ze hun nagels laten lakken of zich laten schminken, met geiten en konijnen op de foto en een liedje aanvragen bij de DJ. Maar ze mogen natuurlijk ook zo een donatie doen.”

Goede doelen
Het geld dat de markt oplevert, gaat dit keer naar twee goede doelen. Make a Wish en het Ronald McDonald Huis kregen van de kinderen de meeste stemmen. “Voor elk goed doel hadden we voor de markt al duizend euro binnen”, zegt Bob trots. “Dat geld hebben we gekregen van een stichting die kinderprojecten steunt. Zij is er mee gestopt en heeft ons project uitgekozen om een deel van haar geld aan over te maken.”

Met de verkoop en acties op de markt hopen de kinderen hier nog eens duizend euro aan toe te voegen. “Het is natuurlijk leuk dat er zo’n hoog bedrag voor de goede doelen is opgehaald, maar het gaat niet om het geld”, benadrukt Harry Derksen. “Het gaat er om hoe het is opgezet. De kinderen hebben echt alles zelf geregeld en dat hebben ze de afgelopen weken fantastisch gedaan. Ze hebben nu een beetje een idee van wat er komt kijken bij het runnen van een bedrijf. Dat is de opzet van het project.”

Facebooktwittergoogle_plus

Natasja Scheerder
Over de schrijver
Natasja Scheerder was twaalf jaar werkzaam als journalist voor diverse huis-aan-huis kranten van Wegener. Sinds juni 2012 heeft ze haar eigen tekstbureau Tekst by Tas. De lokale journalistiek bleef echter trekken. In januari 2014 lanceerde ze daarom haar eigen online krant Stem van Montferland.