Stads TV Bergh richt vizier na vijf jaar ook op Didam

’s-HEERENBERG/DIDAM – Stichting Stads TV Bergh bestaat vijf jaar. De lokale omroep maakte in 2013 haar eerste productie tijdens het Mechteld ten Ham weekend. Inmiddels zijn er 150 items opgenomen in ’s-Heerenberg, Lengel, Stokkum en Zeddam en wil de stichting haar vleugels verder uitslaan.

Cameraman Rino Geerdinck filmend bij de molen in Zeddam. Foto Stads TV Bergh

“We willen ons in de toekomst richten op heel Montferland”, zegt voorzitter Robert Kraaijeveld. “Daar zijn meer vrijwilligers en financiële middelen voor nodig. Op dit moment zijn we met elf vrijwilligers en maken we minimaal een keer in de twee weken een productie. Willen we het gebied en de kwaliteit vergroten, dan zijn er meer mensen en apparatuur nodig. We hopen ook wat mensen uit Didam te krijgen, zodat we daar jaarlijks zo’n zeven, acht items kunnen maken.”

Aanleiding voor de oprichting van de stadsomroep vijf jaar geleden was de aanleg van glasvezel in ’s-Heerenberg. Kraaijeveld zat destijds in een werkgroep die zich sterk maakte voor het snelle internet. Hij was ook degene die het initiatief nam voor Stads TV Bergh. “Ik had toen veel contact met de mensen van Reggefiber, die het glasvezel aanlegden”, weet hij nog.

Oprichting
Zij brachten hem op het idee van de stadsomroep. “Het glasvezel maakte het mogelijk om een platform te creëren, waarmee je bijvoorbeeld kerkdiensten kon uitzenden. Bij de officiële opening van het netwerk stonden we met een paar mensen bij elkaar en hebben we dat idee verder uitgewerkt. Daarmee zijn we de boer op gegaan en hebben we mensen geworven die konden filmen en interviewen. Snel daarna is de stichting Stads TV Bergh opgericht.”

De nieuwe lokale omroep draaide tijdens een wielerronde voor het eerst proef. Het Mechteld ten Ham weekend was vervolgens het eerste evenement dat de vrijwilligers in beeld brachten. “Dat deden we met onze eigen camera’s”, vertelt secretaris en cameraman Fons Stegeman. “Dankzij geld van sponsoren, stichtingen als het Gasthuisfonds in ’s-Heerenberg, de Rabobank en Reggefiber konden we in de loop van de tijd professionele apparatuur aanschaffen. Daarmee hebben we inmiddels 150 items opgenomen en uitgezonden.”

Producties
Zo maakte de omroep producties over de voedselbank, slipjacht, Heitkamp en Döffelse Molen. Ook wordt elk jaar de carnavalsoptocht van de Waskupen live gestreamd en maakte de omroep een promotiefilmpje voor Kasteelstad ’s-Heerenberg. Het doel is om mensen te bereiken, die weinig meekrijgen van wat er allemaal gebeurt in ’s-Heerenberg en omgeving, zoals zieken en ouderen.

Stegeman: “Maar we willen met onze uitzendingen ook de betrokkenheid en binding van de mensen met de omgeving verbeteren. Er gebeuren zoveel dingen in de stad en dorpen waar mensen geen weet van hebben. Die willen wij graag laten zien. Wij gaan niet naar brandjes en volgen ook de politiek niet, maar maken wel mooie documentaires. Daarbij worden we niet gedreven door kijkcijfers. Natuurlijk is het leuk als een item goed wordt bekeken, maar het is niet het belangrijkste.”

Bereik
Stads TV Bergh zendt uit via haar eigen tv-kanaal, glasvezel en internet. Elk nieuw item komt op zondagochtend uit en staat vervolgens permanent online. “Ons bereik is groot”, zegt Kraaijeveld. “Zeker als je dat vergelijkt met andere lokale omroepen in de omgeving. Een gemiddeld item wordt meer dan duizend keer bekeken. Maar we hadden ook een paar uitschieters naar boven. Onze productie over Brandweerpost Bergh was met een bereik van 15.000 mensen het meest succesvol. We steken er veel tijd en energie in, dan is het leuk dat het goed wordt bekeken.”

Bekijk de video’s van Stads TV Bergh op het YouTube-kanaal van de omroep. Hieronder een opname van de receptie ter gelegenheid van het 5-jarig bestaan.