Randweg Didam na veertig jaar eindelijk open

DIDAM – Veertig jaar geleden werd er voor het eerst gesproken over de aanleg van een Zuidelijke Randweg in Didam. Daarmee moest het doorgaande verkeer om het dorp worden geleid om zo het centrum te ontlasten. Na jarenlange procedures ging de weg maandagmorgen dan eindelijk open voor het verkeer.

De Zuidelijke Randweg loopt bij Mimi en Xaf Hendriksen bijna door de achtertuin. "Maar we zijn er heel tevreden over. Hij had er van ons tien jaar eerder mogen liggen." Aan de overkant ligt Autobedrijf Rutjes.

De Zuidelijke Randweg loopt bij Mimi en Xaf Hendriksen bijna door de achtertuin. “Maar we zijn er heel tevreden over. Hij had er van ons tien jaar eerder mogen liggen.” Aan de overkant ligt Autobedrijf Rutjes.

“Ik zit er net naar te kijken”, zegt Marco Rutjes van het aanliggende Autobedrijf Rutjes. “Hij is een kwartier geleden open gegaan en de eerste auto’s rijden er overheen.” Rutjes is blij dat de weg er nu eindelijk ligt. Hij weet als geen ander hoe lastig de voorgeschiedenis was. Voor de aanleg van de weg had de gemeente namelijk ook een deel van het terrein van zijn bergingsbedrijf nodig.

“De voorprocedure verdient geen schoonheidsprijs”, vindt hij. “De uitvoering is daarentegen prima verlopen. Dat is vooral de verdienste van projectleider Gijs Flink. Als hij dertig jaar geleden op de zaak was gezet, had de weg er 25 jaar geleden al gelegen. Hij heeft overal en met iedereen rekening gehouden. De problemen die hij tegenkwam, heeft hij aangepakt. Iedereen is nu tevreden en de weg ligt er perfect bij.”

Flora en fauna
Ook bij de aanleg van het laatste deel van de weg, het tracé van de Dijksestraat tot de Bievankweg, stuitte de gemeente nog op een aantal problemen. Die leidden wederom tot de nodige vertraging. Onder andere de flora en fauna wetgeving speelde de gemeente parten.
“Flora en fauna onderzoek was noodzakelijk vanwege de vliegroute van de vleermuizen”, vertelt verkeerswethouder Tanja Loeff. “Bovendien snijdt de weg een foerageergebied van de steenuil. De steenuil heeft een nestlocatie aan de zuidkant van de randweg en jaagt aan de noordzijde. Voor zowel de uil als de vleermuis is plaatselijk een net en beplanting aangelegd, zodat ze op hoogte komen voordat ze de randweg benaderen.”

Verder was het terrein verdacht op de aanwezigheid van conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Er liep onder andere een oude tankgracht en een groot aantal loopgraven door het gebied. Loeff: “Die werden na de oorlog vaak dichtgeschoven met oorlogstuig.”

Watergang
Maar er werd ook een watergang met de weg ‘mee gelegd’, die er voor zorgt dat bij piekneerslag industrieterrein de Fluun niet langer te kampen heeft met wateroverlast. “Aan de kant van de Bievankweg wordt het water gebufferd”, legt Loeff uit. “Als bepaalde delen vol staan, storten ze over in een meer westelijk gelegen deel tot aan de rotonde bij de Brede School. Er is een doorsteek in de wei van Limbeek gemaakt, van waaruit het water bij enorme neerslag naar een waterschapsloot stroomt.”

Maandagmorgen werden de wegversperringen weggehaald en kon het verkeer voor het eerst over de hele randweg rijden.

Maandagmorgen werden de wegversperringen weggehaald en kon het verkeer voor het eerst over de hele randweg rijden.

Tenslotte is er langs het gehele traject van de randweg, maar ook onder de tunnelbak, een persleiding aangelegd die vuil water transporteert. Hier worden nog aansluitingen opgezet, zodat veel vuil water via deze leiding wordt vervoerd en het waterstelsel van Didam minder wordt belast.

Aanwonenden
Nadat al die extra maatregelen waren genomen, konden maandagmorgen de rioolbuizen en hekken bij de rotondes aan de Bievankweg en Dijksestraat worden verwijderd en mocht het verkeer voor het eerst gebruikmaken van de hele rondweg. “Ik denk dat iedereen er blij mee is”, zeggen Xaf en Mimi. Zij wonen aan het begin van de randweg bij de Bievankweg.

“Hij loopt vrij kort langs ons huis, maar we zijn er heel positief over. De weg is keurig aangelegd en de projectleider heeft daarbij alle rekening gehouden met de wensen van de omwonenden. De straat is goed verlicht, maar daar merken we in huis niks van. Of het verkeer voor geluidsoverlast zorgt, moet nog blijken. Maar eerlijk gezegd zijn we daar niet bang voor. We zijn vooral blij dat hij er nu eindelijk ligt. Dat had eigenlijk al tien jaar eerder gemoeten.”

Ook Harry Derksen is tevreden. Hij woont aan de Dijksestraat en de weg loopt bijna door zijn achtertuin. “Maar dat wist ik al toen ik hier kwam wonen”, zegt hij. “Ik hoop echter dat de buurtschap Oud-Dijk nu wordt ontlast van het sluipverkeer en dat het doorgaande verkeer niet meer door het centrum van Didam rijdt.”

Verkeersmaatregelen
Namens de Wijkraad Zuid, waar Derksen voorzitter van is, maakt hij zich nog wel sterk voor een aantal verkeersmaatregelen op de Dijksestraat en Kerkwijkweg. “We willen dat de Dijksestraat vrachtwagenvrij wordt en de Kerkwijkweg alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Op beide wegen fietst veel schooljeugd. Verder pleitten we er bij de gemeente voor om de Pittelderstraat vanaf de Dijksestraat af te sluiten voor het vrachtverkeer. Dat kan nu prima bij tankstation De Fluun Staring het industrieterrein op.”

Donderdag 30 april wordt de Zuidelijke Randweg officieel geopend.

Facebooktwittergoogle_plus

Natasja Scheerder
Over de schrijver
Natasja Scheerder was twaalf jaar werkzaam als journalist voor diverse huis-aan-huis kranten van Wegener. Sinds juni 2012 heeft ze haar eigen tekstbureau Tekst by Tas. De lokale journalistiek bleef echter trekken. In januari 2014 lanceerde ze daarom haar eigen online krant Stem van Montferland.