IJskoude expeditie naar Noordkaap voor 3FM Serious Request

DIDAM – Het liefst was hij op de fiets naar de Noordkaap gereden. Hij kan echter niemand vinden die met hem mee wil. Daarom pakt Jan Kruitbosch van Driestroomhuis Didam op 9 december maar de auto naar het noordelijkste puntje van Europa. Samen met collega Dave van Loenen wil hij daarmee zoveel mogelijk geld ophalen voor het goede doel: kinderen en jongeren in oorlogs- en conflictgebieden.

Jan Kruitbosch (links) en Dave van Loenen doen in december mee aan de Noordkaap Challenge en hopen daarmee zoveel mogelijk geld op te halen voor het goede doel.

Jan Kruitbosch (links) en Dave van Loenen doen in december mee aan de Noordkaap Challenge en hopen daarmee zoveel mogelijk geld op te halen voor het goede doel.

De twee doen mee aan de Noordkaap Challenge, het koude alternatief voor de Amsterdam Dakar Challenge. De barre tocht start op 9 december op een nog onbekende locatie in Nederland en eindigt op 21 december bij het Glazen Huis van 3FM Serious Request, dat dit jaar in Heerlen staat.

“De Noordkaap Challenge is gekoppeld aan het Glazen Huis”, zegt Kruitbosch. “Zij zetten zich dit jaar in voor kinderen en jongeren, die leven onder de meest extreme omstandigheden en daardoor weinig kans hebben op scholing en ontwikkeling. Dat doel sprak ons enorm aan en ligt ook in het verlengde van wat we zelf doen.”

Gezinshuis
Beiden hebben een gezinshuis, de één in Didam en de ander in Middelburg. Daar bieden ze onderdak aan kinderen met een licht verstandelijke beperking en een vorm van gedragsproblematiek. “We vinden het heel belangrijk om zoveel mogelijk te doen aan (kinder)leed”, vertelt Kruitbosch. “Om goed voor anderen te kunnen doen, moet je echter ook goed voor jezelf zorgen. Het één kan niet zonder het ander. Daarom zoeken we elk jaar een mooie uitdaging voor het goede doel, waar we zelf ook lol aan beleven.”

Dit keer dus de Noordkaap Challenge. Een tocht van zevenduizend kilometer, heen en terug, die onder erbarmelijke omstandigheden wordt verreden. Onderweg kunnen de deelnemers te maken krijgen met temperaturen van -35 graden Celsius, ijswegen en rendieren.

“Iedere gek, die een fatsoenlijke auto heeft met verstralers, sneeuwbanden en –kettingen kan er aan meedoen”, lacht Kruitbosch. “Verder kunnen we ons echter nauwelijks voorbereiden op de tocht. Pas op 21 november horen we hoe het traject is. Op Youtube hebben we inmiddels wel gezien dat je blijkbaar uit twee verschillende routes kunt kiezen, langs de kust in Noorwegen of via het oosten door Zweden en Finland.”

Sponsoring
De meeste voorbereiding vergt op dit moment het vinden van sponsoren. Zo kunnen bedrijven, maar ook particulieren al voor 30 euro een sticker kopen die op onze Landrover Discovery wordt geplakt. Ook nemen de twee een actiecamera mee, waarmee ze hun acties onderweg filmen.

“Voor 100 euro kopen bedrijven een vlag met hun logo en naam erop, die we dan op de Noordkaap zetten en filmen. Verder kunnen mensen ons voor een mooi bedrag onderweg allerlei challenges laten doen, bijvoorbeeld ijszwemmen. Ook die acties worden weer op de camera vastgelegd. Op onze Facebook pagina en website Zorg voor Kansen houden we de mensen op de hoogte van onze belevenissen. Daar zetten we ook onze blogs en filmpjes op.”

Wie het team Zorg voor Kansen wil sponsoren, kan voor meer informatie terecht op de website www.zorgvoorkansen.nl. Het geld gaat in zijn geheel naar het goede doel, de kosten voor de expeditie nemen de twee teamleden voor eigen rekening.Facebooktwittergoogle_plus

Natasja Scheerder
Over de schrijver
Natasja Scheerder was twaalf jaar werkzaam als journalist voor diverse huis-aan-huis kranten van Wegener. Sinds juni 2012 heeft ze haar eigen tekstbureau Tekst by Tas. De lokale journalistiek bleef echter trekken. In januari 2014 lanceerde ze daarom haar eigen online krant Stem van Montferland.