‘Elk kind is anders en heeft geen bijgeleverde handleiding’

DIDAM – Kindercoach Marloes van Haaren coacht en begeleidt kinderen en hun ouders in de omgeving van Didam. Ze zet haar jarenlange ervaring in het basisonderwijs in, om kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar verder te helpen. Ouders en kinderen kunnen voor vragen over gedrag en leren bij haar terecht.

Marloes van Haaren ABC biedt Advies, Begeleiding en Coaching aan kinderen in de basisschoolleeftijd en hun ouders.
Marloes van Haaren ABC biedt Advies, Begeleiding en Coaching aan kinderen in de basisschoolleeftijd en hun ouders.

‘Een bijdrage leveren aan het geluk van een kind’ was haar motivatie om in 2015 een eigen praktijk te starten in Didam. Marloes van Haaren ABC biedt Advies, Begeleiding en Coaching aan kinderen in de basisschoolleeftijd en hun ouders.

“Een kind krijgen is een wonder. Het mooiste dat een mens kan overkomen”, zegt Marloes. “Een kind zien ontwikkelen van baby tot volwassene is als een bloem in de knop. Met aandacht en een liefdevolle verzorging groeit het kind uit tot prachtige bloem. Als ouder wil je het graag goed doen en je kind laten opgroeien tot een gelukkig en tevreden mens. Soms is dat niet vanzelfsprekend. Grote of kleine vragen, je kunt ze helaas niet opzoeken in een bijgeleverde handleiding. Elk kind is anders. Gelukkig wel.”

Hulpvraag
Als kindercoach gaat Marloes de uitdaging aan om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de vragen en behoeften van het kind en zijn of haar ouders. Elke hulpvraag is anders en vraagt om een aangepaste vorm van begeleiding. Tijdens het gratis intakegesprek wordt vragenderwijs de hulpvraag verhelderd.

De afspraken die daarop volgen zijn altijd met kind en ouder. De verandering moet immers in het dagelijks leven plaatsvinden. Tijdens de begeleidingsmomenten wordt hiertoe de eerste aanzet gegeven en kind en ouders doen de rest. Kindercoaching is daarom kortdurend. Over het algemeen zijn twee tot vijf begeleidingsmomenten voldoende om ‘verder te kunnen’. “Ik coach kind en ouders oplossingsgericht, waardoor er vaak na één keer al een positieve verandering waar te nemen is.”

Van probleem (rood denken) naar oplossing (groen denken) is het uitgangspunt. Hoe? “Dat hangt af van de voorkeuren van het kind. Soms door te praten, maar vaker willen kinderen het beleven. Tekenen, spelvormen, creatieve werkvormen, er is van alles mogelijk. Boosheid en driftbuien kunnen bijvoorbeeld veranderd worden in gewenst gedrag en een onzeker kind ervaart hoe het voor zichzelf op kan komen, door zich bewust te worden van houding en uitstraling.”

Ook kinderen met leerproblemen kunnen bij Marloes terecht. Achterstanden op gebied van rekenen, taal en lezen worden met wat extra begeleiding ingelopen of weggenomen.

Onderwijs
Ruim twaalf jaar is Marloes werkzaam in het basisonderwijs. Aanvankelijk als leerkracht in de onder-, midden- en bovenbouwgroepen en sinds negen jaar ook als intern begeleider. In die functie ziet zij veel kinderen die ‘net dat beetje extra’ nodig hebben. “Sinds de invoering van Passend Onderwijs op 1 augustus 2014 zijn de hulpvragen alleen maar toegenomen”, weet ze. “Veel scholen worstelen met vragen, hoe zij de kinderen het beste kunnen begeleiden op het gebied van gedrag en leren.”

Naast kindercoach werkt Marloes als freelance coach op basisscholen. Onderwijs verandertrajecten begeleiden en workshops op gebied van ‘coaching’ en ‘handelingsgericht- en opbrengstgericht werken’ zijn haar specialiteiten. Meer weten? Of gratis kennismaken met kindercoaching? Kijk op www.marloesvanhaaren.nl en maak een keuze uit één van de drie gratis kennismakingssessies.